Rokjesgate

De kans is klein dat het je is ontgaan maar er was vandaag  sprake van een heuse “rokjesgate” in ambtenarenland. En eigenlijk niet alleen in ambtenarenland maar in heel Nederland. Wat was er aan de hand? Een teamleider van het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West stuurde een mail naar haar vrouwelijke collega’s met de mededeling dat korte rokjes en jurkjes niet meer waren toegestaan op de werkvloer. Daarnaast gaf ze aan dat ook medewerkers met knielaarzen voortaan meteen naar huis gestuurd zouden worden.

Hoe het ontstond

Vervolgens kwam deze e-mail bij de ondernemingsraad terecht en kreeg de pers de betreffende e-mail onder ogen. Waarschijnlijk bewust gelekt, denk ik. En zo werd #rokjesgate trending topic op Twitter. En daar buiten.

Bij het koffieapparaat werd er vandaag druk gesproken over rokjes. Wanneer zijn ze te kort? Kan je teamleider dit zomaar vragen? En al snel was ook mijn rokje onderdeel van het gesprek. Die van mij viel vandaag op de knie en was meteen een analyse waard. Was hij niet te kort? En die laarzen er onder, die zijn ook wel hoog. We hebben er met zijn allen hard om gelachen en zo werd de werkdag weer even vrolijk onderbroken. Maar het zette mij wel aan het denken.

Waar het werkelijk vandaan komt

Nu ben ik eigenaresse van een blog over zakelijke mode en uiterlijke verzorging en dus was ik meteen getriggerd door dit onderwerp. Eenmaal achter mijn bureau kon ik het niet laten om deze rokjesgate te googlen. Na een paar minuten was het een duidelijk verhaal voor mij: iedereen vindt er wat van en ondertussen vindt ook iedereen dat het niet nieuwswaardig is. Want er zijn belangrijkere zaken. En waarom zouden we ons druk maken om één teamleider die een dergelijke e-mail stuurt? Maar waarom is dit onderwerp dan trending topic en bericht iedere nieuwswaardige website ons hier over?

Ik snap het wel. Met dit incident (ervan uitgaande dat het een incident is…) worden wij met veel maatschappelijke thema’s tegelijk geconfronteerd. Om nog maar te zwijgen over de heilige huisjes waar tegenaan geschopt wordt.

Als eerste gaat het hier om de vrijheid van meningsuiting en dat is natuurlijk altijd een gevoelig onderwerp.  We willen allemaal kunnen zeggen wat we denken maar ondertussen vinden we dat er ook grenzen zijn. En die zijn in dit geval duidelijk opgezocht. Wat zijn de grenzen?

En het gaat ook duidelijk om de vrijheid van het individu: kunnen we zijn wie we willen zijn? Dit raakt meteen onze normen en waarden die hierbij botsen. Kleding is een manier om jezelf uit te drukken, te laten zien wie je bent. Maar aan de andere kant zijn de meesten van ons ook van mening dat aanpassing in sommige gevallen gewenst is. De vraag is wanneer jij je moet aanpassen en wie dit bepaalt? Mag je teamleider dit doen of is het een beleid dat het bedrijf moet bepalen? Of moet het zelfs juridisch onderbouwd zijn?

Als we een laagje dieper gaan kijken dan heeft het ook te maken met thema’s als (vrouwen)emancipatie en ontwikkeling. We leven anno 2016 in een moderne samenleving, zo wordt ons in de media veelal verteld. Vrouwen werken steeds meer, zijn hoger opgeleid, hebben kiesrecht en zijn hierdoor steeds zelfstandiger geworden. We leven in een samenleving waarin vrouwen niet meer als ondergeschikte aan de man worden gezien.  En onze reactie op de gebeurtenissen in Keulen zou dit onderstrepen. Maar nu is er ineens een leidinggevende die onze kleding verbiedt. En dat is ook nog eens een vrouw! Dit staat haaks op de emancipatie en ontwikkeling die we hebben meegemaakt in Nederland.

Van ons allemaal

Ja, ik snap de nieuwswaarde wel. Het gaat hier om meer dan alleen een lapje stof wel of niet de gewenste lengte heeft. Het gaat hier om wie wij zijn, waar wij voor staan en wat we wel of niet tolereren. Het raakt ons allemaal. Of we nu willen of niet.

Ben je benieuwd naar mijn mening over de gewenste roklengte en mijn advies voor dames met korte rokjes? Of wil je gewoon zien welk rokje onderwerp van discussie was bij het koffie apparaat? Bekijk dan mijn nieuwste artikel op www.prettybusiness.nl.

Aileen Out

Werkt voor de provincie NH aan Assetmanagement. Is eigenaresse van prettybusiness.nl, de enige blog in Nederland dat zich focust op zakelijke mode en uiterlijke verzorging voor vrouwen én mannen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: