De marine lacht het langst

We worden overspoeld door “van het jaar”-verkiezingen. Je bent tegenwoordig pas hip als je je eigen verkiezing hebt. We hebben als redactie van De Ambtenaar overwogen een lezer van het jaar te kiezen, maar in plaats daarvan hebben we ervoor gekozen een “vanhetjaarverkiezing van de week” te doen.

Deze week: de Internal Branding Company of the Year

Mocht je het Engels dan wel het jargon niet machtig zijn, het gaat om organisaties die er goed in zijn om het wij-gevoel bij medewerkers te versterken. Eerdere winnaars waren o.a. de VVV (niet de voetbalclub) en de RET (wel het Rotterdamse vervoersbedrijf).

Eén van de drie genomineerden voor dit jaar is een overheidsorganisatie, te weten de Koninklijke Marine. Rob Verkerk, commandant onzer Zeestrijdkrachten, meldde het via Twitter, inclusief de twee “concurrenten”:

Altijd leuk natuurlijk, zo’n nominatie. Maar vervolgens zijn ze bij de marine gaan nadenken. Zijn het wel concurrenten? Of zijn het gewoon twee nieuwkomers die nog niet eens in de schaduw van de Koninklijke mogen staan? En daarmee was een nieuwe meme geboren:

En dat alles, zoals collega Mark Brouwer onderstreepte, zonder marketingbureau of PR-budget. Gewoon een flinke scheut publieke motivatie:

Laat ze nu nog eens durven om de marine niet tot winnaar uit te roepen!

Davied van Berlo

Initiatiefnemer van Ambtenaar 2.0 en Pleio. Schrijver van de boeken "Ambtenaar 2.0", "Wij, de overheid" en "De Nieuwe Overheid". Redacteur van De Ambtenaar.

1 reactie

  1. André Rodenburg André Rodenburg schreef:

    Internal Branding: ik voorzie een felle strijd tussen de Marine, KNRM en het Loodswezen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: