Intussen in Syktyvkar: weg is weg

imageIn de circulaire economie zoeken we naar manieren om materialen zo veel mogelijk te hergebruiken. Ook in de wegenbouw, waar bijvoorbeeld hectometerpaaltjes worden toegepast die van plastic flessen en bekertjes zijn gemaakt. De wegen zelf recyclen gaat Rijkswaterstaat misschien nog iets te ver.

Een ambtenaar uit de Russische stad Syktyvkar (op de foto) zit nu in de gevangenis omdat hij precies dat heeft gedaan: luitenant-generaal Aleksandr Protopopov liet samen met twee medewerkers een 50 km lange weg in de deelstaat Komi in Noordoost-Rusland door een bevriende aannemer helemaal opbreken en het beton verwijderen. De opbrengst, 6 miljoen roebel (ongeveer 70.000 euro) staken de ambtenaren in eigen zak. Het wrange ervan is dat Protopopov zelf de directeur Justitiële Inrichtingen (GUFSIN) van Komi is.

De Russische strafkampen brengen een hoop geld in het laatje – samen tot wel een miljard euro per jaar – door de verkoop van producten die de gedetineerden vervaardigen. In het bosrijke Komi zijn dat vooral voorwerpen van hout: meubels, schaakborden, schilderijlijsten en dergelijke. Protopopov liet de gevangenen in kamp Topchov zelfs een replica van een houten fregat bouwen. De opbrengsten zouden aan de staat moeten toekomen, maar vaak profiteren bewakers en ook criminelen door afpersing van het werk dat door Russische gevangenen wordt verricht.

Ook in Nederland wordt door gedetineerden gewerkt, maar dan aan legale recycling. Vroeger kenden we het rasp- en spinhuis en ‘zakkies plakken’ was lange tijd een eufemisme voor gedwongen tewerkstelling. Nu worden er door het productiebedrijf In-Made in gevangenissen onder andere stoelen, bedden en matrassen gemaakt. Ook worden door In-Made levensmiddelen verpakt. Misschien is je kerstpakket afgelopen jaar wel in een Nederlandse gevangenis ingepakt.

 

 

 

 

 

André Rodenburg

André Rodenburg

Ruimtelijk econoom: weet van wonen, werken, verbinden. Kan je mee lezen en schrijven. Heeft gestudeerd in Rotterdam. Gewerkt aan grote projecten die wel (Tweede Maasvlakte) of juist niet (Zuiderzeelijn) doorgingen. En als kenniscoördinator en secretaris van bestuurlijk overleg bij de gemeente Den Haag, ministeries VROM en IenM (Ruimte, Bestuur, Milieu).

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: