Kijk onze zuiderburen eens goed zijn

Onze ambtelijke broeders van het ministerie van Financiën in België mogen zich met recht ‘superambtenaren’ noemen. Dat is namelijk de conclusie die je zou kunnen trekken op basis van de uitkomsten van de 18.838 beoordelingsgesprekken die daar gevoerd zijn. Slechts 9 (!) ambtenaren kregen een slechte beoordeling. Dat is nog geen 0,05%.

Maar schijn bedriegt. Wat begon als een goed voornemen van voormalig staatssecretaris voor Ambtenarenzaken Hendrik Bogaert, om af te stappen van ‘vaste benoemingen’ en ambtenaren op basis van hun prestatie te beoordelen en daarmee ook de opwaartse doorstroming van jonge ambtenaren te bevorderen, eindigde in een deceptie. Leidinggevenden gaven en masse goede beoordelingen omdat daarmee aan de verplichting om een beoordelingsgesprek te voeren werd voldaan en dit vooral het minste gedoe oplevert. Om nog maar niet te spreken van de tijd en energie die in het bouwen, onderhouden en controleren van het systeem is gaan zitten. Het systeem werd leidend en niet ondersteunend.

In mijn eigen werk hadden we laatst een andere gemeente op bezoek. Zij waren zeer geïnteresseerd in de wijze waarop wij een organisatieveranderingstraject doen. Op een gegeven moment bleek dat ze vooral ook geïnteresseerd waren in onze functionerings- en beoordelingscyclus. Daar hebben wij al vele jaren een heel mooi softwarepakket voor, waarbij alles digitaal wordt afgehandeld en bijgehouden. In combinatie met de Hay-methode voor functie-evaluatie is dat een prachtig systeem. Het water liep onze gasten in de mond. Dit is immers waar hun wethouder P&O om zit te springen.

De parallel met onze zuiderburen is snel gelegd. Ja, het is een prachtig systeem, maar alleen als de lijnmanagers die het systeem bedienen dat doen zoals het bedoeld is. Namelijk met de intentie om het beste uit hun medewerkers te halen, door goed te luisteren, ze te enthousiasmeren en te stimuleren en ze positieve- én negatieve feedback te geven. In het systeem dient dat vervolgens vastgelegd te worden. Dat vraagt veel van de kwaliteiten van de manager en daar moet dus ook in geïnvesteerd worden. Liefst voordat het systeem wordt aangeschaft. Ik hoop dat onze adviezen de wethouder P&O ook echt bereiken en misschien zelfs in België een beetje gehoord worden.

Maarten ter Horst

Werkt voor een middelgrote gemeente in de Randstad. Doet dingen in het vastgoed én organisatieontwikkeling. Is oprichter van I AMbtenaar. Houdt van halfvolle glazen, maar is positief kritisch. Redacteur van De Ambtenaar.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: